od berloq » Pon 25. Máj 2015 12:02:00
Dobre, čakal som, že nejaký dopyt na moje vyjadrenie bude, keďže som bol istých názorov, ktoré nakoniec boli ďaleko od pravdy. Sám by som sa asi správal rovnako.
Bohužiaľ, som (už môžem povedať majoritnú) časť Gira nevidel. Dokopy som sledoval tak 5 etáp v pokoji a minulý týždeň som nevidel celý. Keď som mal večer chvíľu čas tak som prečítal /tak narýchlo/ článok na portáli, ale bolo to skôr sporadické. Dá sa povedať, že som nevidel tú najpodstatnejšiu časť pretekov. Pretože úsek zakončený včerajšou etapu zúžil niektoré otázky na minimum.
Ale poďme teda k Portemu. Sklamal... zase... to isté? Začnime od začiatku. Asi tu narážate na to, že som Porteho neuveriteľne chválil za jeho výkony v zimnej a jarnej časti sezóny. Treba položiť otázku zaslúžil si absolutórium? Zaslúžil! To nemôže nikto povedať nič iné... Porte jazdil ako z partesu. Takže áno, do Gira to bol najlepší jazdec (čo sa etapákov týka) na svete, jazdil vo veľkej forme. A začiatok Gira (teda povedzme do toho incidentu) nejako nenapovedal, že by na Gire mal byť nejaký horší... To, že neútočil ako Contador a hlavne Aru v prvých 10 dňoch o ničom nevypovedá... ono v celej podstate to bolo zbytočné, keď to robia iný a ja sa tých iných viem udržať, načo budem robiť niečo naviac, že?
Lenže Porte to posral... Som z tých, ktorí hovoria, že to takto dopadnúť nemuselo. Nebyť Porteho... Tá smola v 10. etape, tak nejako ilustruje celý tím Sky. Všetko to musí ísť podľa plánu, keď nejde, nejde nič. Sky sú top tím, ktorý má všetko najlepšie, ale zdá sa, že pravidlá nejako nepoznajú. A keby Porte nespravil tú najväčšiu sprostosť dnešnej doby, teda nepodelil sa o svoju foto a dojmy vo virtuálnej džungli, nikto by to možno neriešil. Resp. riešil, no nedošlo by to do takéhoto extrému. Takže to čo ja vidím ako gesto fair-play, jednoducho organizátori potrestali "doživotím" (alebo kreslom?).
Priznám sa, príde mi to strašne prísne. Dve minúty, to je v dnešnej dobe na GT nákup často neriešiteľný. Tam si myslím, že to Taliani prehnali, podľa mňa sa to dalo riešiť ďaleko miernejším trestom, pokojne len v rámci sekúnd. Toto celé tak trošku vypovedá o tom, že taká ta klasická cyklistika, to čo som na cyklistoch strašne obdivoval, že sa správajú fér (aj keď nemusia) je preč. Cyklisti sú naozaj len natrénované reklamy, ktorí musia robiť na ceste to čo povie manažér, rozprávať to čo povie manažér a aj celý ich charakter sa mení vzhľadom na tím. Takže nejakých gentlemanských gest na ceste sa asi už nedočkáme. Pretože pre mňa sa úplne nepochopiteľne zachoval Etixx... od kedy sa v cyklistike využíva súperove nešťastie? Teda defekty, pády a iné mechanické problémy? Kde bol Contador? Pamätník starších časov, ktorý ako vedúci pretekár mohol v pelotóne uplatniť čakanie Porteho. Lenže myšlienka zbaviť sa ďalšieho súpera bola príliš veľká... a kto vie, možno takú moc v pelotóne nemá a možno aj keby chcel, Oleg by už čakal s nabitým "ákáčkom". Ja to teraz nechcem dávať nikomu za vinu, ale podľa mňa by sa v takejto etape čakať na tretieho muža mohlo... Viac krát sa stalo, že Armstrong Ulricha čakal v ťažkostiach a Ulrich mu to oplatil v pamätnej etape na Luz Ardiden, pri tom nemusel, žiadny predpis ho k tomu nenútil, naopak v tej etape si mohol zabezpečiť víťazstvo lenže nestalo sa. Chcel by som vidieť ako by teda dnes riešili Cancellarove divadlo v druhej etape TdF 2010, keď zastavil pelotón, aby sa čakalo na Schlecka... Áno neutralizoval etapu, len pre to, že Shleck meškal.
Ide im o rovnosť v pelotóne. Teda to, aby mal každý jazdec rovnaké podmienky. Lenže ako to dosiahnu? Pomoc v pelotóne je a aj bude. Je to jednoducho živá masa ľudí a tu treba povedať, že aj keď cyklistika je tímový šport, v tomto prípade sa ten individualistický faktor prejavuje a prejavovať bude. Contador by teoreticky Vueltu 2012 nevyhral, pretože mal pomocníka z iného tímu. Dobre je to o niečom inom, tam sa to ťažko dokazuje a hlavne nerobí tak okato. To isté sa dá povedať o darovaných víťazstvách, ktoré síce pomaly miznú ale niektorí jazdci si to stále môžu dovoliť.
Lenže Porte to vytiahol na verejnosť a to robiť nemal. Takže dostal trest a nevysporiadal sa s tým. Lenže opäť sme u otázky rupol Porte? NERUPOL! Ako by sa vyvíjala situácia, keby sa toto nestalo, nikto nevie... ale nechajme keby, ja do toho tiež nejdem. Je to uzavretá kapitola, nevyšlo to.
A tak ako sme išli do Gira s málo favoritmi, po včerajšej etape zostalo na Gire... ani neviem ako to povedať, ale zostavami to ani GT nepripomína. No, že ešte aj niektorí takto výrazne budú strácať som až tak nečakal. Tým faktorom je jednoznačne Astana. Takto vyzerá tím, ktorý je schopný vyhrať TdF, tam kde lídri ostatných tímov ledva funia, tam Astana trhá asfalt v piatich mužoch. Je to asi najlepší tímový výkon od Wigginsovej nebeskej zostavy na jeho víťaznej Tour. A o čo sa vlastne bojuje? Zdá sa, že Landa má formu na pódium a zrejme je otázka času kedy sa tam dostane. Pretože Contadorovi už stačí sledovať kolesa Kazachov. Aj keď možno bude chcieť vyhrať nejakú etapu, v celej podstate nemusí... nemá prečo sa trhať. Jeho úlohou je strážiť Arua, ktorý je bezprostredný nepriateľ a Landa? Má dosť veľkú stratu na to, aby ho pre nejaké etapy pustil. Astana navyše Contadorovi v kopci dokonale poslúži. Verím, že Astana ide také tempo, že ani Contador nejde (ani náhodou) ako na výlet, lenže stručne povedané, tým, že izolujú Contadora, zbavia kohokoľvek iného možnosti niečo robiť, pretože jednoducho nikto im nestačí. A tento scenár vyhovuje obom, ako Astane tak Contadorovi. je jasné, že Astana to bude skúšať, nemá čo stratiť a Contador môže mať tiež slabý deň, navyše Tinkoff, už dá sa v nádržiach veľa nemá a na Mortirole a a aj v iných etapách môže Astana niečo rozohrať.. A aj keby to nevyšlo na titul, pódium doplniť môžu. Na Aruovi sa možno trošku ukazuje, že predsa len začali s tou aktivitou strašne skoro. Ono útočiť, teda resp. pretekať od nejakej štvrtej etapy až dokonca obvyklé nie je... O ostatných sa už nič podobné povedať nedá... tempo Astany už nikomu ďalšiemu nepasuje, nikto mu nestačí. V kombinácií s tými ťažkými klasikárskymi etapami na začiatku tu máme tieto masívne rozdiely.
Po rovine neviem, do kopca nevládzem, z kopca sa bojím.